1 Οκτ 2007

Η γραμμική πόλη ΛΑ.ΚΙ.

Ραχοκοκκαλιά αυτού του ιδιόμορφου οικισμού είναι η μετρική σιδηροδρομική γραμμή που χρονολογείται από την εποχή Τρικούπη ή, αν προτιμάτε, ο συγκοινωνιακός διάδρομος που συμπεριλαμβάνει επίσης το διερχόμενο εθνικό οδικό δίκτυο και τη νέα σιδηροδρομική χάραξη. Η σημαντικότερη λειτουργία που επιτελεί αυτό το σύνολο αξόνων είναι η σύνδεση με το πολεοδομικό συγκρότημα της ευρύτερης Πρωτεύουσας, μια και η Αθήνα αποτελεί όχι απλώς τον οικονομικό / διοικητικό πόλο της Ελλάδας αλλά και τον τόπο κύριας κατοικίας των παραθεριστών που αποτελούν μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού αιχμής της λωρίδας Λαμπίρι-Κινέττα.

Τα όρια της γραμμικής πόλης ΛΑ.ΚΙ. (όπως άλλωστε και αυτά των περισσότερων ελληνικών οικισμών) δεν προέκυψαν από κάποια διαδικασία πολεοδομικού σχεδιασμού αλλά από τον φυσικό περιορισμό, στα μεν ανατολικά των Σκιρωνίδων (Κακιά Σκάλα), στα δε δυτικά της Παναγοπούλας (η ζώνη συχνών κατολισθήσεων ανατολικά της Πάτρας). Αν οι δύο αυτές περιοχές μπορούσαν να οικοδομηθούν, τότε αντί για την ΛΑ.ΚΙ. θα μιλούσαμε για την πλησιέστερη προσέγγιση στην Megalopolis που οραματίστηκε ο πολεοδόμος Κ. Δοξιάδης – ένα γίγαντα που θα απλωνόταν από τον Άραξο έως το Λαύριο.

Η ΛΑ.ΚΙ. εκτείνεται σε τρεις νομούς και ισάριθμες περιφέρειες και, μέχρι σήμερα, δεν έχει ενιαία διοικητική έκφραση – ψιλά γράμματα βέβαια διότι ούτε η Αθήνα έχει (η Υπερνομαρχία δεν μετράει...), και ας γίνεται λόγος για Μητροπολιτικούς Δήμους και άλλα τέτοια βαρύγδουπα. Στο μήκος της των 140 περίπου χιλιομέτρων ("μία ώρα δρόμος" όταν θα γίνει ο νέος αυτοκινητόδρομος με τίτλο Άπιον Κλέος) υπάρχουν, είναι αλήθεια, δύο μικρομεσαίες, παραδοσιακού τύπου πόλεις (Κόρινθος και Αίγιο) – με κάποιο βάθος και με στοιχειώδεις ενδοχώρες – καθώς και αρκετές κωμοπόλεις με τη δική τους προσωπικότητα και ιστορία η καθεμιά. Τον Αύγουστο όμως η όποια τοπική ιδιαιτερότητα βουλιάζει κάτω από τη σαγιονάρα του διακοπεύοντος – και τους υπόλοιπους έντεκα μήνες "δεν είναι σχεδόν κανείς εκεί" για να τη βιώσει (ούτε την ιδιαιτερότητα ούτε βεβαίως τη σαγιονάρα).

[Συνεχίζεται...]

Δεν υπάρχουν σχόλια: