29 Οκτ 2014

Αστικός σιδηρόδρομος βορείως του Συντάγματος

Σε προηγούμενη ανάρτηση έγραψα μεταξύ άλλων ότι αξίζει να εξεταστεί, αντί για τη γραμμή U του μετρό - που είναι τεράστιο έργο και ίσως να αργήσει πολύ να χρηματοδοτηθεί - η πρόβλεψη κατάλληλης επέκτασης της υπάρχουσας γραμμής τραμ προς βορρά. Η λογική ήταν η εξής:
- Η υπάρχουσα γραμμή εξυπηρετεί (έστω προβληματικά) μια πολύ πυκνοκατοικημένη περιοχή (Νέος Κόσμος - Νέα Σμύρνη).
- Επεκτεινόμενη προς βορρά μέσω Συντάγματος η γραμμή γίνεται διαμπερής/ακτινική, δηλαδή ό,τι καλύτερο για αστικό σιδηρόδρομο.
- Η επέκταση προς βορρά θα μπορούσε να καλύψει τις επίσης πολύ πυκνοκατοικημένες περιοχές που σήμερα δεν έχουν κανένα μέσο σταθερής τροχιάς (Κυψέλη / άξονας Πατησίων).
- Άπαξ και πρόκειται για γραμμή κανονικού εύρους, κατ' αρχήν είναι εφικτό να χρησιμοποιηθεί για συρμούς διαφόρων τύπων. Αυτό σημαίνει ότι αφενός το νέο τμήμα μπορεί εξαρχής να σχεδιαστεί και για βαρύτερα τραίνα (τύπου μετρό ή και προαστιακού), αφετέρου το υπάρχον μπορεί σταδιακά να τροποποιηθεί σε αυτή την κατεύθυνση, που θα ήταν σωστότερο να την ονομάσουμε "αστικό σιδηρόδρομο" κι όχι τραμ των πεζοδρόμων.
- Με όλα αυτά θα μπορέσει να επιτευχθεί αξιοπρεπής κυκλοφοριακή ικανότητα, που τα σημερινά συγκοινωνιακά μέσα (τα αναμεμιγμένα με την υπόλοιπη επίγεια κυκλοφορία της περιοχής, δηλ. τα τρόλλεϋ και λεωφορεία) δεν μπορούν με τίποτα να παράσχουν. Και με πολύ μικρότερο κόστος. Τα όποια τεχνικά έργα (ανισόπεδες διελεύσεις, περιορισμένα καλυμμένα τμήματα, τοίχοι κ.λπ.) είναι πολύ μικρότερα από τα ορύγματα, τις σήραγγες και τους τεράστιους σταθμούς του υπόγειου έργου.

Σήμερα κάνω ένα βήμα παραπέρα, απεικονίζοντας μια πιθανή χάραξη της επέκτασης, σε δύο φάσεις.

Στην Α' φάση μέσω Πανεπιστημίου, Εξαρχείων, Βικτώριας / Πεδίου Άρεως, το βόρειο αθηναϊκό τραμ μπορεί να εξυπηρετήσει την πυκνοκατοικημένη ζώνη, καταλήγοντας στα Άνω Πατήσια (ανταπόκριση με ΗΣΑΠ).

Στη Β' φάση θα μπορούσε να επεκταθεί στη Χαλκηδόνα και τους Αγίους Αναργύρους, παρέχοντας σύνδεση με τον προαστιακό (και ενδεχόμενη συνδυασμένη λειτουργία τύπου cross-rail / S-Bahn, επιτρέποντας π.χ. μια γραμμή Σύνταγμα-Αχαρνές ή και άλλες νοητές επεκτάσεις εκατέρωθεν όσο το επιτρέπουν τα ενωμένα δίκτυα).

Το αν μια τέτοια λύση συνολικά θα ήταν προτιμότερη του μετρό, δεν είναι κάτι απαραιτήτως προφανές στους πάντες. Δεν αποκλείεται να έχει ήδη γίνει μια μελέτη κόστους-ωφελειών που να έχει απορρίψει "μετά πολλών επαίνων" παρόμοιες εναλλακτικές προσεγγίσεις. Προβληματίζομαι, ωστόσο, διότι η επέκταση του τραμ προς βορρά δεν έχει "πεθάνει" ως σχεδιασμός. Ίσα-ίσα, το τμήμα της έως και Βικτώρια / Πεδίο Άρεως εντάσσεται στο περίφημο Rethink Athens.

Αξίζει να σημειωθεί ότι για την επέκταση του τραμ υπάρχουν και άλλες πιο φιλόδοξες προσεγγίσεις, όπως αυτή των πολεοδόμων Πολύζου/Τριάντη (μέρος της οποίας είναι κάτι σαν την Α' φάση που παρουσιάζω εδώ), που όμως φαίνεται να έχουν κατά νου ένα τραμ κυρίως ως εργαλείο ανάπλασης και όχι ένα αστικό σιδηρόδρομο ως εργαλείο πρωτίστως συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης.

Τέλος, μια προσπάθεια συνολικής παρουσίασης των ιδεών που εξετάζονται για το τραμ αυτή την εποχή θα βρείτε εδώ. Ούτως ή άλλως λεφτά δεν φαίνεται να υπάρχουν, άρα μέσα στις πολλές προτάσεις που κυκλοφορούν δεν χάνουμε τίποτα αν βάλουμε και ένα ακόμα "λιθαράκι".


2 σχόλια:

Auslaender είπε...

Καταρχάς να σας ευχαριστήσω για τη δημοσίευση του σχολίου μου σε ολόκληρο ποστ και για τις εκτεταμένες απαντήσεις. Μερικά επιπλέον σχόλια:

-Για το κομμάτι της μετρικής μάλλον δεν ενδείκνυται για υπηρεσία με πυκνά αστικά δρομολόγια επιπέδου μετρό. Όμως, (και εδώ αντιγράφω το ΡΣΑ), ως προαστιακή υπηρεσία για σύνδεση με Ασπρόπυργο και Ελευσίνα (τα οποία υποεξυπηρετούνται από τον υπάρχοντα προαστιακό, ειδικά η νότια βιομηχανική ζώνη του Θριάσιου) με μια συχνότητα δρομολογίων κάθε 20 λεπτά θα μπορούσε να καλύπτει και μέρος των μετακινήσεων από Λιόσια μέχρι Άγιους Ανάργυρους μέσω Καματερού. Να σημειώσω επίσης πως η προβλεπόμενη επέκταση της Γραμμής 2 προς τα βόρεια περνάει από τις ίδιες περίπου περιοχές που διέρχεται η μετρική. Φαντάζομαι πως η χρήση της υπάρχουσας μετρικής πχ με την επίγεια επέκταση της ως ελαφρύ μετρό μέχρι τον σταθμό Κάτω Πατήσια όπως έχει προταθεί στο παρελθόν μάλλον είναι οικονομικότερη επιλογή.
-Για τη Νήαρ Ηστ έχετε δίκιο, κοιτώντας ξανά στο χάρτη μόνο το μικρό τμήμα πληροφορικής εξυπηρετεί πραγματικά καλύτερα απ’ότι οι υπόλοιπες υπό σχεδιασμό στάσεις. Ένα εξπρές λεωφορείο τις ώρες αιχμής από το σταθμό Καισαριανή φθάνει και περισεύι, ειδικά όταν η προβλεπόμενη κίνηση είναι γύρω στους 10,000 την ημέρα (στην πράξη δηλαδή 7-8,000)
-Νομίζω πως η επέκταση της 4 μέχρι και την Κατεχάκη είναι δικαιολογημένη, αφού θα ενώνει πιο γρήγορα Ζωγράφου-Γουδί-Καισαριανή με κέντρα όπως η Εθνική Άμυνα, βόρεια Αθήνα, Χαλάνδρι, Vovoscity και το αεροδρόμιο. Το κομμάτι επί της Κηφισίας μάλλον δεν θα έπρεπε να είναι η πρώτη προτεραιότητα. Το δε μελλοντικό τμήμα Μαρούσι-Λυκόβρυση το εκτιμάνε μόνο οι οπαδοί του σουρεαλιστικού χιούμορ.

Yank_o είπε...

Το ΡΣΑ δεν είναι και κανένα ευαγγέλιο. Ειδικά αυτό του 2009 είναι τραγικό σε όσα λέει για τα μέσα σταθερής τροχιάς. Η χρήση της συγκεκριμένης μετρικής μάλλον wasteful θα ήταν κατά τη γνώμη μου, για τους λόγους που σας εξήγησα. Ας λειτουργήσει πρώτα σωστά ο υπάρχων προαστιακός κι όταν κορεστεί ερχόμαστε να βάλουμε και την τσόντα. Για την Κατεχάκη δεν διαφωνώ. Ευχαριστώ και πάλι!