Οι δηλώσεις που αποδίδονται στη δήμαρχο Καβάλας κυρία Τσανάκα για την αστοχία της παραλιακής γέφυρας είναι χαρακτηριστικές για το πώς αντιμετωπίζουν πολλοί αιρετοί το σημαντικό ζήτημα της ευθύνης για το αντικείμενό τους - εν προκειμένω για το οδικό δίκτυο.
Είναι αλήθεια ότι δεν είχα και την πλέον ενθουσιώδη θετική γνώμη για το συγκεκριμένο πρόσωπο, που πριν τριάμισι χρόνια είχε αντιδράσει στην τοποθέτηση μνημείου στην πόλη για το ολοκαύτωμα των Εβραίων επειδή δεν συμφωνούσε με το να απεικονίζεται εκεί το άστρο του Δαβίδ.
Με τη γέφυρα όμως το ζήτημα δεν είναι οι ιστορικές και ανθρωπιστικές ευαισθησίες, παρόλο που υπάρχει και εδώ μπόλικη ιστορία και έχει κεντρική σημασία η προστασία ανθρώπινων ζωών.
Η δήμαρχος δεν φαίνεται να έχει κατ' αρχάς ξεκάθαρη αντίληψη για την αρμοδιότητα συντήρησης της γέφυρας. Χαρακτηρίζει την παλαιά εθνική οδό, στην οποία βρίσκεται η γέφυρα, "αμφισβητούμενο εθνικό δίκτυο", σε "γκρίζα ζώνη". Ωστόσο, ο λεπτομερέστατος χάρτης των αρμοδιοτήτων συντήρησης που εκδίδει εδώ και χρόνια (για την αντιμετώπιση φυσικών και άλλων φαινομένων σε όλη τη χώρα) η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας είναι αποκαλυπτικός. Το αστικό οδικό δίκτυο της Καβάλας ανήκει στην αρμοδιότητα του δήμου.
Σχεδόν κάθε πρόταση της δημάρχου είναι ένα "περιβόλι". Συνεχίζει υποστηρίζοντας ότι "άλλο συντηρώ δρόμους, και άλλο συντηρώ γέφυρες", λες και τα τεχνικά έργα δεν αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του δικτύου ευθύνης του φορέα. "Εμείς από γέφυρες δεν γνωρίζουμε", συνεχίζει, σαν να εμποδίζει η άγνοια κάποιον αρμόδιο να χρησιμοποιήσει τις συμβουλές κάποιου ειδικού.
Το πολύ ενδιαφέρον βέβαια είναι ότι όντως είχαν κληθεί παλαιότερα ειδικοί, συγκεκριμένα η Εγνατία, που είναι βέβαιο ότι έχει προσωπικό με ευρύτατη τεχνογνωσία στα θέματα γεφυρών. Θα είχε πολύ ενδιαφέρον να βλέπαμε (και νομίζω πως επιβάλλεται να δημοσιοποιηθεί) το πόρισμα του 2016, το οποίο κατά τη δήμαρχο ήταν καθησυχαστικό και αυτό αποδεικνύεται από το ότι "οι κολώνες δεν έπαθαν τίποτα, το οδόστρωμα άνοιξε" - κατά το "η εγχείριση πέτυχε, ο ασθενής τα κακάρωσε".
Οι γέφυρες είναι λιγάκι σαν τους ανθρώπους - το πώς θα "γεράσουν" (και αν θα φτάσουν το μέγιστο προσδόκιμο ζωής, που ανέρχεται σε πολλές δεκαετίες) εξαρτάται από το πόσο καλά συντηρούνται. Η συγκεκριμένη είναι περίπου τριάντα ετών και, αν κρίνουμε από παρόμοιες περιπτώσεις εντός και εκτός Ελλάδος, είναι πολύ πιθανό να μην έχει μητρώο με τα τεχνικά στοιχεία της και το ιστορικό λειτουργίας και συντήρησής της. Επίσης, είναι εξαιρετικά αμφίβολο (to put it mildly) το αν στην Ελλάδα υπάρχει έστω και ένας δημόσιος φορέας διαχείρισης οδικού δικτύου που να έχει κάτι που να μοιάζει με road asset management system (σύστημα διαχείρισης των οδικών "περιουσιακών στοιχείων" και κατά βάση των οδοστρωμάτων και γεφυρών/σηράγγων).
Τη λέξη asset δεν καλοξέρουμε να τη μεταφράσουμε: όσον αφορά το οδικό δίκτυο, οι περισσότεροι την πρωτοείδαν όταν δημιουργήθηκαν το ΤΑΙΠΕΔ και τα άλλα "ταμεία" για την "αξιοποίηση" (βλ. αποτίμηση και πιθανή πώληση ή άλλου είδους εκμετάλλευση) δημοσίων ακινήτων, στα οποία συμπεριλαμβάνονταν (και ακόμη συμπεριλαμβάνονται) στρατηγικές οδικές υποδομές. Ωστόσο, είναι κρίμα που δεν συνειδητοποιούμε ότι το καίριο θέμα της διαχείρισης περιουσίας είναι ένα ακόμη στο οποίο ένας αρχαίος φιλόσοφος (Φιλόδημος, 1ος αιώνας π.Χ.) υπήρξε πρωτοπόρος - όπως είχα την ευκαιρία να ανακοινώσω σε πρόσφατο συνέδριο.
Ο Φιλόδημος ήταν επικούρειος και, απλουστευτικά, θα λέγαμε πως η προσέγγισή του στην οικονομία και τη ζωή συνοψιζόταν περίπου στο "προνοούμε και σχεδιάζουμε στρατηγικά, για να μειώσουμε το καθημερινό άγχος (και έτσι να απολαμβάνουμε τη ζωή)". Τώρα που κάποιοι τρέχουν να δουν τι ελέγχθηκε, τι όχι, τι αντέχεται και τι περιορισμοί κυκλοφορίας θα έπρεπε να είχαν μπει σε αυτή τη γέφυρα και σε εκατοντάδες άλλες στο ελληνικό οδικό δίκτυο, αντιλαμβάνομαι ότι αυτά όλα ακούγονται λίγο ως επιστημονική φαντασία. Για να κλείσουμε με την κυρία δήμαρχο, όποτε συνειδητοποιήσει την κατάσταση ας ανάψει ένα κεράκι σε μανουάλι (και σε επτάφωτη λυχνία, δεν κάνει κακό) για να ευγνωμονήσει τον κοινό Θεό όλων που δεν σκοτώθηκε άνθρωπος τις προάλλες στην οδό με το μάλλον σημαδιακό όνομα "Νυρεμβέργης".
(Φωτό από την κατασκευή της γέφυρας στη δεκαετία '80 - πηγή www.kokkinokavalas.gr)
Είναι αλήθεια ότι δεν είχα και την πλέον ενθουσιώδη θετική γνώμη για το συγκεκριμένο πρόσωπο, που πριν τριάμισι χρόνια είχε αντιδράσει στην τοποθέτηση μνημείου στην πόλη για το ολοκαύτωμα των Εβραίων επειδή δεν συμφωνούσε με το να απεικονίζεται εκεί το άστρο του Δαβίδ.
Με τη γέφυρα όμως το ζήτημα δεν είναι οι ιστορικές και ανθρωπιστικές ευαισθησίες, παρόλο που υπάρχει και εδώ μπόλικη ιστορία και έχει κεντρική σημασία η προστασία ανθρώπινων ζωών.
Η δήμαρχος δεν φαίνεται να έχει κατ' αρχάς ξεκάθαρη αντίληψη για την αρμοδιότητα συντήρησης της γέφυρας. Χαρακτηρίζει την παλαιά εθνική οδό, στην οποία βρίσκεται η γέφυρα, "αμφισβητούμενο εθνικό δίκτυο", σε "γκρίζα ζώνη". Ωστόσο, ο λεπτομερέστατος χάρτης των αρμοδιοτήτων συντήρησης που εκδίδει εδώ και χρόνια (για την αντιμετώπιση φυσικών και άλλων φαινομένων σε όλη τη χώρα) η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας είναι αποκαλυπτικός. Το αστικό οδικό δίκτυο της Καβάλας ανήκει στην αρμοδιότητα του δήμου.
Σχεδόν κάθε πρόταση της δημάρχου είναι ένα "περιβόλι". Συνεχίζει υποστηρίζοντας ότι "άλλο συντηρώ δρόμους, και άλλο συντηρώ γέφυρες", λες και τα τεχνικά έργα δεν αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του δικτύου ευθύνης του φορέα. "Εμείς από γέφυρες δεν γνωρίζουμε", συνεχίζει, σαν να εμποδίζει η άγνοια κάποιον αρμόδιο να χρησιμοποιήσει τις συμβουλές κάποιου ειδικού.
Το πολύ ενδιαφέρον βέβαια είναι ότι όντως είχαν κληθεί παλαιότερα ειδικοί, συγκεκριμένα η Εγνατία, που είναι βέβαιο ότι έχει προσωπικό με ευρύτατη τεχνογνωσία στα θέματα γεφυρών. Θα είχε πολύ ενδιαφέρον να βλέπαμε (και νομίζω πως επιβάλλεται να δημοσιοποιηθεί) το πόρισμα του 2016, το οποίο κατά τη δήμαρχο ήταν καθησυχαστικό και αυτό αποδεικνύεται από το ότι "οι κολώνες δεν έπαθαν τίποτα, το οδόστρωμα άνοιξε" - κατά το "η εγχείριση πέτυχε, ο ασθενής τα κακάρωσε".
Οι γέφυρες είναι λιγάκι σαν τους ανθρώπους - το πώς θα "γεράσουν" (και αν θα φτάσουν το μέγιστο προσδόκιμο ζωής, που ανέρχεται σε πολλές δεκαετίες) εξαρτάται από το πόσο καλά συντηρούνται. Η συγκεκριμένη είναι περίπου τριάντα ετών και, αν κρίνουμε από παρόμοιες περιπτώσεις εντός και εκτός Ελλάδος, είναι πολύ πιθανό να μην έχει μητρώο με τα τεχνικά στοιχεία της και το ιστορικό λειτουργίας και συντήρησής της. Επίσης, είναι εξαιρετικά αμφίβολο (to put it mildly) το αν στην Ελλάδα υπάρχει έστω και ένας δημόσιος φορέας διαχείρισης οδικού δικτύου που να έχει κάτι που να μοιάζει με road asset management system (σύστημα διαχείρισης των οδικών "περιουσιακών στοιχείων" και κατά βάση των οδοστρωμάτων και γεφυρών/σηράγγων).
Τη λέξη asset δεν καλοξέρουμε να τη μεταφράσουμε: όσον αφορά το οδικό δίκτυο, οι περισσότεροι την πρωτοείδαν όταν δημιουργήθηκαν το ΤΑΙΠΕΔ και τα άλλα "ταμεία" για την "αξιοποίηση" (βλ. αποτίμηση και πιθανή πώληση ή άλλου είδους εκμετάλλευση) δημοσίων ακινήτων, στα οποία συμπεριλαμβάνονταν (και ακόμη συμπεριλαμβάνονται) στρατηγικές οδικές υποδομές. Ωστόσο, είναι κρίμα που δεν συνειδητοποιούμε ότι το καίριο θέμα της διαχείρισης περιουσίας είναι ένα ακόμη στο οποίο ένας αρχαίος φιλόσοφος (Φιλόδημος, 1ος αιώνας π.Χ.) υπήρξε πρωτοπόρος - όπως είχα την ευκαιρία να ανακοινώσω σε πρόσφατο συνέδριο.
Ο Φιλόδημος ήταν επικούρειος και, απλουστευτικά, θα λέγαμε πως η προσέγγισή του στην οικονομία και τη ζωή συνοψιζόταν περίπου στο "προνοούμε και σχεδιάζουμε στρατηγικά, για να μειώσουμε το καθημερινό άγχος (και έτσι να απολαμβάνουμε τη ζωή)". Τώρα που κάποιοι τρέχουν να δουν τι ελέγχθηκε, τι όχι, τι αντέχεται και τι περιορισμοί κυκλοφορίας θα έπρεπε να είχαν μπει σε αυτή τη γέφυρα και σε εκατοντάδες άλλες στο ελληνικό οδικό δίκτυο, αντιλαμβάνομαι ότι αυτά όλα ακούγονται λίγο ως επιστημονική φαντασία. Για να κλείσουμε με την κυρία δήμαρχο, όποτε συνειδητοποιήσει την κατάσταση ας ανάψει ένα κεράκι σε μανουάλι (και σε επτάφωτη λυχνία, δεν κάνει κακό) για να ευγνωμονήσει τον κοινό Θεό όλων που δεν σκοτώθηκε άνθρωπος τις προάλλες στην οδό με το μάλλον σημαδιακό όνομα "Νυρεμβέργης".
(Φωτό από την κατασκευή της γέφυρας στη δεκαετία '80 - πηγή www.kokkinokavalas.gr)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου