27 Φεβ 2013

Οι ξένοι και τα τραίνα

Σαν σήμερα 27/2, το 1869, λειτούργησε ο πρώτος ελληνικός σιδηρόδρομος, ο νυν "ηλεκτρικός". Τότε επρόκειτο για τη γραμμή Αθήνας-Πειραιά. Υπερηφάνως τον συγκαταλέγουμε στα πρώτα μετρό της Ευρώπης, μόνο που αυτό δεν είναι απόλυτα σωστό: τότε, η πρωτεύουσα και το επίνειό της ήταν χωριστές πόλεις.

Αύριο 28/2 (144 χρόνια και μία μέρα μετά) διαβάζουμε ότι θα εγκαινιαστεί μια νέα σιδηροδρομική γραμμή πειραϊκού ενδιαφέροντος. Το λιμάνι των κοντέινερ στο Ικόνιο θα συνδεθεί με το υπόλοιπο δίκτυο.

Και στις δύο αυτές γραμμές, η συμμετοχή ξένων - χωρίς να αποτελεί "το παν" - αποτέλεσε καταλύτη σε κρίσιμες φάσεις. Ο βρετανός εργολάβος Πίκερινγκ (πέθανε στην Ελλάδα το 1886) ήταν ο ανάδοχος (μετά από δεκαετίες "διαβουλεύσεων") της κατασκευής του μετέπειτα "ΗΣΑΠ". Η κινεζική Cosco, που έχει αναλάβει με σύμβαση παραχώρησης το σταθμό των εμπορευματοκιβωτίων, πίεσε όσο λίγοι για την ολοκλήρωση της νέας γραμμής που προχωρούσε "κούτσα-κούτσα" και ίχνη της (γέφυρες, τούνελ) βλέπαμε όσοι οδηγούσαμε στις ανθυγιεινές διαδρομές του Σχιστού, του μνημείου Πλουμπίδη (Δαφνί-Σκαραμαγκάς) και της δυτικής περιφερειακής Αιγάλεω.

Η εξέλιξη αυτή είναι μια ευχάριστη νότα στη συνολική "παγωμένη" κατάσταση των ελληνικών σιδηροδρόμων. Πρόσφατη ήταν η "μυρωδάτη" εμπειρία της παρέας στο σιδηροδρομικό σταθμό του Ναυπλίου. Το υποτίθεται διατηρητέο τραίνο χρησιμοποιείται ως κοινόχρηστο αποχωρητήριο, μια και η παρακείμενη τουαλέτα του σταθμού είναι κλειδωμένη.

Το ενδιαφέρον είναι ότι η γραμμή Κορίνθου-Αργολίδας, σε αντίθεση με άλλες του μετρικού πελοποννησιακού δικτύου, έχει αξιόλογες πιθανότητες επιτυχίας σε ενδεχόμενη επαναλειτουργία - μια και σε συνδυασμό με τον προαστιακό μπορεί να κάνει ελκυστική, από πλευράς χρόνου διαδρομής, τη σύνδεση Αθήνας - Αργοναυπλίας. Προκαλεί λοιπόν (ακόμη και για όσους είμαστε "συνηθισμένοι" σε τέτοιες εικόνες) έκπληξη και θλίψη η εικόνα εγκατάλειψης που συναντήσαμε ειδικά στο συγκεκριμένο χώρο.

Κάποιοι βέβαια θα αποδώσουν "στους ξένους" αυτή την κακή εικόνα. Ακόμη όμως κι αν θεωρούσαμε "ξενόφερτα" (που δεν είναι ακριβώς έτσι) τα "μνημόνια" - εξαιτίας των οποίων σταμάτησαν πολλά σιδηροδρομικά δρομολόγια σε όλη τη χώρα - νομίζω ότι κανένας "ανθέλληνας" δεν εμπόδισε τους δικούς μας αρμόδιους να βάλουν μια στοιχειώδη περίφραξη για όσο καιρό παραμένει σε αναστολή η λειτουργία του σταθμού.




Δεν υπάρχουν σχόλια: