7 Απρ 2014

Το Ποτάμι (μας)

Τον Ξηριά στην Κόρινθο τον έμαθε όλη η Ελλάδα το 1997. The hard way. Μετά τον Διακονιάρη της Πάτρας και τον Ποδονίφτη (ή ποδοπνίχτη) της Ιωνίας/Φιλαδέλφειας, ήταν ένα ακόμη από τα ρέματα που - σε μια έντονη βροχόπτωση - ξεχείλισε, εξαιτίας και κακής διαχείρισης (ελλιπούς καθαρισμού), απ' ό,τι τουλάχιστον ειπώθηκε, με τραγικά αποτελέσματα.

Δέκα χρόνια αργότερα, που ήρθα στην Κόρινθο, νοίκιασα σε μικρή απόσταση από το ρέμα (εκεί μένω ακόμα), το οποίο στο μεταξύ είχε διευθετηθεί και αναδιαμορφωθεί. Η κυκλοφοριακή μελέτη μετέτρεπε την καλυμμένη κοίτη του σε "γραμμικό πάρκο" με ποδηλατόδρομο και ήπια κυκλοφορία. Στις εκβολές του, είναι ήδη σε εξέλιξη έργα διαμόρφωσης, σε συνδυασμό με το θαλάσσιο μέτωπο (ενοποίηση των 2 παραλιών Ιερατική-Καλάμια), ενώ πολλή συζήτηση έχει γίνει για την τριήρη που θα "κοσμήσει", ως πεζογέφυρα, τη βόρεια αιχμή του αστικού ιστού.

Οι εργασίες διαμόρφωσης που αναφέρει στο βίντεο ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου είναι σε εξέλιξη, αν και οι οδικές γέφυρες που επίσης μνημόνευσε (Γ. Παπανδρέου & Κολοκοτρώνη, βλ. και στο σημείο 11 της πρόσφατης ανάρτησής μου) δεν συμπεριλαμβάνονται σε αυτή τη δουλειά και δεν ξέρω αν πραγματικά έχει κάτι να πει μετά λόγου γνώσεως ο Δήμος.

Το γραμμικό πάρκο το περπάτησα και περιμένω να δω αν στην τελική του διαμόρφωση θα έχει τα εξής, κατά τη γνώμη μου, απαραίτητα στοιχεία:

-1- Προστασία από τη διερχόμενη κυκλοφορία αυτοκινήτων (και μοτό) και τη στάθμευση.
-2- Μέριμνα για την ασφαλή διάβαση, ειδικά στις δύο τομές με λεωφόρους (Γ. Παπανδρέου αφενός - βλ. και σχολεία - και Πατρών αφετέρου). Στη Γ. Παπανδρέου αναμένεται και η σύνδεση με τον υπάρχοντα ποδηλατόδρομο, που μένει ανολοκλήρωτος όσο έχουν διακοπεί τα έργα των οδικών γεφυρών.
-3- Μέριμνα για τη συντήρηση του εγκιβωτισμένου Ξηριά. Η κάλυψη έχει γίνει εδώ και χρόνια και θέλω να πιστεύω ότι όσα έχουν κατασκευαστεί βρίσκονται στο σωστό ύψος (και με επαρκείς διαμορφώσεις) χωρίς να υπάρχουν κίνδυνοι για μελλοντικές υπερχειλίσεις.
-4- Την αυτονόητη ασφάλεια για πεζούς, ποδηλάτες, παιδιά (συμπεριλαμβανομένου φωτισμού)
-5- Συντήρηση φυτών, υποδομών (και φωτισμού) και καθαριότητα
-6- Διαχείριση του νέου "προσώπου" που αποκτούν οι γειτονικές (κάποτε "παραρεμάτιες") ιδιοκτησίες. Η απόσταση ανάμεσα στις λειτουργικές εξαιρέσεις (π.χ. εξυπηρέτηση γκαράζ που ήδη υπάρχουν) μέχρι την πλήρη καταστρατήγηση (τραπεζοκαθίσματα, συστηματική "παράνομη" στάθμευση και κυκλοφορία κ.λπ.) δεν είναι τόσο μεγάλη όσο δείχνει - και τα δείγματα γραφής, π.χ. από τη μέχρι τώρα διαχείριση των ποδηλατοδρόμων, κάθε άλλο παρά ενθαρρυντικά είναι.
...Και άλλα που ίσως μου διαφεύγουν εδώ (συμπληρώστε και σχολιάστε ελεύθερα).

Δεν θα μπω καθόλου εδώ στη συζήτηση για το πώς "θα μπορούσε" να έχει διαμορφωθεί καλύτερα το γραμμικό πάρκο, ούτε σε θέματα αισθητικής, ποιότητας υλικών κ.λπ. Είναι επίσης σαφές ότι ο άξονας δεν εξυπηρετεί κάποια ουσιαστική ανάγκη μετακίνησης όπως τις ανέπτυξα στον πρόσφατο "δωδεκάλογο" (πλην των σημείων 2 & 11). Ο καλυμμένος Ξηριάς δεν θα μας βοηθήσει να πάμε ταχύτερα ή ασφαλέστερα "κάπου", τουλάχιστον όχι σήμερα, όσο οι εκβολές του είναι κάπου στο πουθενά. Το αν θα προσφέρει έναν άξονα αναψυχής για απλή, "άσκοπη" βόλτα - κάτι που έχει κι αυτό τη σημασία του - θα το δούμε, ελπίζω σύντομα.