Από την εποχή Σουφλιά τουλάχιστον, έχει επικρατήσει να ονομάζεται Ε-65 ο οδικός άξονας που (θα) οδηγεί από τη Λαμία στην Εγνατία Οδό.
Πρόκειται για λάθος* - το οποίο, δυστυχώς, καθιερώθηκε.
Όχι ότι έχει και καμιά ιδιαίτερη σημασία. Πέρα από κάποια πεταμένα λεφτά (διαμόρφωση πινακίδων έτσι ώστε οπωσδήποτε να αναγράφεται η "διεθνής αρίθμηση"), αυτό το υποτιθέμενο δίκτυο οδών "Ε" δεν σημαίνει και πολλά πράγματα.
Στο χάρτη που ακολουθεί βλέπετε ένα απόσπασμα αυτού του ευρωπαϊκού κυκεώνα. Οι άξονες μπορεί σε κάποιες ελάχιστες περιπτώσεις να αντιστοιχούν στις διαδρομές που όντως πραγματοποιούνται στις οδικές μεταφορές - κατά κανόνα όμως είναι ένα συνονθύλευμα οδικών τμημάτων.
Πάρτε για παράδειγμα τον (πραγματικό) Ε-65 και πείτε μου πόσους ξέρετε που τον ακολουθούν ως ενιαία διαδρομή στο εντός Ελλάδος τμήμα του;
Δείτε εδώ την πορεία* του, από νότο προς βορρά:
- Ξεκινά από τη δυτική Κρήτη
- Περνά με φέρρυ στη (διαστημική) Καλαμάτα
- Ανεβαίνει μέσω του Μορέα στην Κόρινθο
...Μετά, θα έλεγες ότι η φυσική συνέχεια είναι η Αθήνα. Όχι όμως...
- Στρίβει δυτικά (!) προς Πάτρα
- Περνά από το Αντίρριο προς Ιτέα και Μπράλο
- Μετά πάει Λαμία, Δομοκό και Λάρισα
- Κατόπιν από Ελασσόνα, Σαραντάπορο και Κοζάνη καταλήγει στα ελληνο-ΠΓΔΜ σύνορα
...και συνεχίζει εκτός Ελλάδος, για να φτάσει στο Μάλμε της Σουηδίας.
Οι περισσότεροι από τους άξονες κάπως έτσι ορίστηκαν: ό,τι να 'ναι. "Δράστης", η Οικονομική Επιτροπή του ΟΗΕ για την Ευρώπη, ένας οργανισμός που δεν καταλαβαίνω τι λόγο ύπαρξης έχει από το 1958 κι έπειτα που υπάρχει η Ευρωπαϊκή Κοινότητα (και ιδίως από το 2004 κι έπειτα με τη μεγάλη διεύρυνση της ΕΕ).
Σε κάθε περίπτωση, ό,τι κι αν έκανε ο ΟΗΕ με Ούνρα κ.λπ. κάποτε για την ανασυγκρότηση της Ευρώπης (θα αποφύγω να αναφερθώ εκτενώς σε αυτά που ΔΕΝ έκανε, με τους θλιβερούς κιονόκρανους που έστελνε και αδυνατούσαν να προλάβουν διάφορα κακά, βλ. Κύπρος και αλλού), τι λόγο έχει για τη διαχείριση του στρατηγικού οδικού δικτύου της Ευρώπης, που όπως διαβάζουμε εδώ φιλοδοξούσε να το κάνει όπως τα αμερικανικά Interstates;
Η ΕΕ, αυτή μάλιστα, είχε κάποτε ορίσει ένα διευρωπαϊκό δίκτυο και έδινε λεφτά για την ολοκλήρωσή του. Αυτό, όπως φαίνεται από τον αντίστοιχο χάρτη, δεν έχει πλήρη ταύτιση με το δίκτυο "Ε" του ΟΗΕ.
Αυτά όλα το 1993. Η ίδια η ΕΕ βεβαίως μας μπερδεύει κι αυτή, καθώς πρόσφατα (2010) όρισε ένα πολύ πιο λιτό δίκτυο (επίγειων μεταφορών), που και πάλι μικρή σχέση έχει με την πραγματικότητα. Θεωρεί, για παράδειγμα, ότι μια οδική ή άλλη μεταφορά από την Ελλάδα προς την κεντρική Ευρώπη θα γίνει μέσω Βουλγαρίας και Ρουμανίας, και όχι από τις πραγματικές και συντομότερες διαδρομές (Αδριατική ή πρώην Γιουγκοσλαβία). Και την ώρα που παραλείπει τα φέρρυ του Ιονίου από το στρατηγικό δίκτυο, φαίνεται ότι θέλει να αναβιώσει το παλιό αγαπημένο δρομολόγιο Πειραιάς-Λεμεσός (άντε και μελλοντικά Χάιφα) συμπεριλαμβάνοντάς το στο σχετικό χάρτη.
Τώρα, όσον αφορά τα οδικά έργα, που αυτές τις μέρες είναι στην επικαιρότητα, το μήνυμα που παίρνω από το χάρτη του 2010 είναι ότι η ΕΕ (που τα συγχρηματοδότησε εδώ και 20 χρόνια) ούτε που θέλει να ξανακούσει για τις χερσαίες μας υποδομές (κι ας χρηματοδοτεί τα "τελειώματά τους"). Θα παρατηρήσετε το "φτύσιμο" που γίνεται, στο τελευταίο αυτό σκαρίφημα,
- τόσο στην Εγνατία Οδό (από την οποία παρουσιάζεται μόνο μια ασαφής σύνδεση της Ηγουμενίτσας και καμία νύξη στο προαιώνιο δίπολο Πόλη-Θεσσαλονίκη),
- όσο και στην Ιονία (Αντίρριο-Γιάννενα), στους άξονες της νότιας Πελοποννήσου, στον καταχρηστικώς λεγόμενο "Ε-65"* και, last but not least,
- στον ΒΟΑ (όχι το φίδι αλλά το "βόρειο οδικό άξονα") της Κρήτης, που άκουσον-άκουσον, δεν θεωρείται εξίσου σημαντικός με το Λευκωσία-Λεμεσός της άλλης μεγαλονήσου!
UPDATE:
Στον παρακάτω σύνδεσμο εμφανίζονται με περισσότερες λεπτομέρειες οι χάρτες των διευρωπαϊκών δικτύων που καταρτίστηκαν το 2010.
Δυσνόητες απλοποιήσεις όντως υπάρχουν και αφορούν τους συνεχείς διευρωπαϊκούς διαδρόμους. Ωστόσο, στους λεπτομερείς χάρτες υπάρχει αρκετή λεπτομέρεια, ανάλογη της προηγούμενης έκδοσης των διευρωπαϊκών δικτύων. (Υπάρχουν ωστόσο διαφορές και θα έχει ενδιαφέρον να δούμε αν και πότε θα αποτυπωθούν στο ελληνικό σύστημα ταξινόμησης / ιεράρχησης του οδικού δικτύου.)
Συνεπώς, δεν μπορώ να είμαι τόσο σίγουρος ότι (όπως έγραψα αρχικά) η ΕΕ "ούτε που θέλει να ξανακούσει για τις χερσαίες μας υποδομές". Δεν προκύπτει προς το παρόν κάτι τέτοιο και γι' αυτό οφείλω να επανορθώσω την κατακλείδα της αρχικής ανάρτησης.
* Το μόνο κοινό σημείο του λεγόμενου "Ε-65" με τον πραγματικό είναι το κομμάτι Λαμία-Δομοκός, δηλ. αυτό που (στο μεγαλύτερο μέρος του) δεν θα αναβαθμιστεί σε αυτοκινητόδρομο στην παρούσα φάση!
Πρόκειται για λάθος* - το οποίο, δυστυχώς, καθιερώθηκε.
Όχι ότι έχει και καμιά ιδιαίτερη σημασία. Πέρα από κάποια πεταμένα λεφτά (διαμόρφωση πινακίδων έτσι ώστε οπωσδήποτε να αναγράφεται η "διεθνής αρίθμηση"), αυτό το υποτιθέμενο δίκτυο οδών "Ε" δεν σημαίνει και πολλά πράγματα.
Στο χάρτη που ακολουθεί βλέπετε ένα απόσπασμα αυτού του ευρωπαϊκού κυκεώνα. Οι άξονες μπορεί σε κάποιες ελάχιστες περιπτώσεις να αντιστοιχούν στις διαδρομές που όντως πραγματοποιούνται στις οδικές μεταφορές - κατά κανόνα όμως είναι ένα συνονθύλευμα οδικών τμημάτων.
Πάρτε για παράδειγμα τον (πραγματικό) Ε-65 και πείτε μου πόσους ξέρετε που τον ακολουθούν ως ενιαία διαδρομή στο εντός Ελλάδος τμήμα του;
Δείτε εδώ την πορεία* του, από νότο προς βορρά:
- Ξεκινά από τη δυτική Κρήτη
- Περνά με φέρρυ στη (διαστημική) Καλαμάτα
- Ανεβαίνει μέσω του Μορέα στην Κόρινθο
...Μετά, θα έλεγες ότι η φυσική συνέχεια είναι η Αθήνα. Όχι όμως...
- Στρίβει δυτικά (!) προς Πάτρα
- Περνά από το Αντίρριο προς Ιτέα και Μπράλο
- Μετά πάει Λαμία, Δομοκό και Λάρισα
- Κατόπιν από Ελασσόνα, Σαραντάπορο και Κοζάνη καταλήγει στα ελληνο-ΠΓΔΜ σύνορα
...και συνεχίζει εκτός Ελλάδος, για να φτάσει στο Μάλμε της Σουηδίας.
Οι περισσότεροι από τους άξονες κάπως έτσι ορίστηκαν: ό,τι να 'ναι. "Δράστης", η Οικονομική Επιτροπή του ΟΗΕ για την Ευρώπη, ένας οργανισμός που δεν καταλαβαίνω τι λόγο ύπαρξης έχει από το 1958 κι έπειτα που υπάρχει η Ευρωπαϊκή Κοινότητα (και ιδίως από το 2004 κι έπειτα με τη μεγάλη διεύρυνση της ΕΕ).
Σε κάθε περίπτωση, ό,τι κι αν έκανε ο ΟΗΕ με Ούνρα κ.λπ. κάποτε για την ανασυγκρότηση της Ευρώπης (θα αποφύγω να αναφερθώ εκτενώς σε αυτά που ΔΕΝ έκανε, με τους θλιβερούς κιονόκρανους που έστελνε και αδυνατούσαν να προλάβουν διάφορα κακά, βλ. Κύπρος και αλλού), τι λόγο έχει για τη διαχείριση του στρατηγικού οδικού δικτύου της Ευρώπης, που όπως διαβάζουμε εδώ φιλοδοξούσε να το κάνει όπως τα αμερικανικά Interstates;
Η ΕΕ, αυτή μάλιστα, είχε κάποτε ορίσει ένα διευρωπαϊκό δίκτυο και έδινε λεφτά για την ολοκλήρωσή του. Αυτό, όπως φαίνεται από τον αντίστοιχο χάρτη, δεν έχει πλήρη ταύτιση με το δίκτυο "Ε" του ΟΗΕ.
UPDATE:
Στον παρακάτω σύνδεσμο εμφανίζονται με περισσότερες λεπτομέρειες οι χάρτες των διευρωπαϊκών δικτύων που καταρτίστηκαν το 2010.
Δυσνόητες απλοποιήσεις όντως υπάρχουν και αφορούν τους συνεχείς διευρωπαϊκούς διαδρόμους. Ωστόσο, στους λεπτομερείς χάρτες υπάρχει αρκετή λεπτομέρεια, ανάλογη της προηγούμενης έκδοσης των διευρωπαϊκών δικτύων. (Υπάρχουν ωστόσο διαφορές και θα έχει ενδιαφέρον να δούμε αν και πότε θα αποτυπωθούν στο ελληνικό σύστημα ταξινόμησης / ιεράρχησης του οδικού δικτύου.)
Συνεπώς, δεν μπορώ να είμαι τόσο σίγουρος ότι (όπως έγραψα αρχικά) η ΕΕ "ούτε που θέλει να ξανακούσει για τις χερσαίες μας υποδομές". Δεν προκύπτει προς το παρόν κάτι τέτοιο και γι' αυτό οφείλω να επανορθώσω την κατακλείδα της αρχικής ανάρτησης.
* Το μόνο κοινό σημείο του λεγόμενου "Ε-65" με τον πραγματικό είναι το κομμάτι Λαμία-Δομοκός, δηλ. αυτό που (στο μεγαλύτερο μέρος του) δεν θα αναβαθμιστεί σε αυτοκινητόδρομο στην παρούσα φάση!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου