8 Αυγ 2013

Ελληνισμός στο ράφι

Ωραίο και λογικό ακούγεται, στη θεωρία. Προτιμάτε τα ελληνικά προϊόντα. Ο κάθε απλός άνθρωπος θα ήθελε να βελτιωθεί το εμπορικό ισοζύγιο αυτής της κοινωνίας.

Κι ύστερα έρχονται οι παρεμβολές που θολώνουν το μήνυμα. Σε άσπρο και μπλε, τα εθνικά μας χρώματα.

Κατακλυζόμαστε από διακηρύξεις ελληνικότητας. Μερικές σε ευθεία μορφή (θετικές και αρνητικές διαφημίσεις), άλλες έμμεσες και υπόγειες (φημολογία).

Τα μάτια μας κάνουν "πουλάκια", ορθογωνικού σχήματος, με εννέα εναλλάξ χρωματισμένες ρίγες κι ένα σταυρό πάνω αριστερά. Η σημαία μας φιγουράρει σε φυλλάδια, οθόνες, αφίσες.

Οι πωλητές προϊόντων και υπηρεσιών καίγονται να μας αποδείξουν πόσο έλληνες είναι. Παλιά είχαμε κυρίως τους κρεοπώλες των κεντρικών αγορών που καυχιόνταν για το ελληνικό, και όχι σκοπιανό, κατσικάκι. Από πέρυσι (κυρίως) κονταροχτυπιούνται οι ζυθοποιοί. Πρόσφατα τα εθνικά μας χρώματα άρχισαν να καλύπτουν (απειλώντας την αναγνωρισιμότητα!) τις ρεκλάμες των αλυσίδων σούπερ μάρκετ:

- Ελληνικό με τη βούλα (με σημαιάκι απαραιτήτως δίπλα στη φωτογραφία του) το τάδε και το δείνα προϊόν

- "Βέρος έλληνας" ο Βερόπουλος. ΟΚ, αντάρτης στο βουνό ήταν (άρα και πατριώτης), δεν έχει όμως ακούσει κανείς ότι αυτή η αλυσίδα ανήκει (από το 1969!) στο διεθνή όμιλο Spar;

- Ελληνικά, επίσης, "τόσα και τόσα" προϊόντα των Λιντλ (κι ας θέλουν να τους μποϊκοτάρουν διάφοροι, τους γερμαναράδες)

Πώς να μπει η συζήτηση σε λεπτές έννοιες, όπως η προστιθέμενη αξία;

Υπάρχει άραγε έστω και δημοσιογραφική έρευνα στη χώρα μας που θα μας βοηθήσει να "ιχνηλατήσουμε" την προέλευση των προϊόντων που αγοράζουμε; (Παράδειγμα τέτοιας έρευνας εδώ: η γερμανική Zeit αναλύει μια κατεψυγμένη πίτσα στα "εξ ων συνετέθη" και η εικόνα είναι εξόχως σύνθετη, όπως φαντάζομαι συμβαίνει συνήθως στην πραγματική ζωή.)

Τα εθνικά μας σύμβολα συχνά μας συγκινούν. Δεν είναι κακό αυτό, αλλά στις επιλογές που κάνουμε - είτε ως ψηφοφόροι, είτε ως καταναλωτές -  ας μη στεκόμαστε μόνο στο συναίσθημα.


6 σχόλια:

Στέλιος Κ. είπε...

συμφωνω σε αρκετα ..ειναι αληθεια ολα αυτα που γραφεις ..για παραδειγμα η ΒΙΟΣ 5 παράγεται ΜΟΝΟ στην Ελλάδα και είναι η πρώτη μπίρα στον κόσμο που συνδυάζει τα γευστικά στοιχεία από 5 δημητριακά - κριθάρι, σιτάρι, σίκαλη, καλαμπόκι και ρύζι. Παράγεται εξ ολοκλήρου από ελληνικά δημητριακά Μάλιστα έχει αποσπάσει χρυσή διάκριση στα παγκόσμια βραβεία Sial Dʼ Or για την ελληνική καινοτομία της. Τώρα αν θέλουμε να την λέμε ολλανδική αυτή την μπύρα, είναι και αυτή μια άποψη.

Yank_o είπε...

Ενδιαφέρον. Δείτε κι εδώ:
http://beerbartender.gr/bios5-wins-sial-d-or/

"Ολλανδική" είναι η μπύρα στο βαθμό που τα κέρδη πηγαίνουν σε ολλανδικών συμφερόντων μετόχους (την οικογένεια που κατέχει το 50% της μητρικής). Αλλά είναι και "ελληνική" δεδομένης της προστιθέμενης αξίας που παράγεται στην Ελλάδα, από την οποία και πληρώνονται εργαζόμενοι, προμηθευτές, υπεργολάβοι. Επίσης όλο και κάποιους φόρους θα πληρώνει στο δημόσιό μας, όσο απατεώνες κι αν θεωρούνται αυτοί οι βιομηχάνοι (παραλήγουσα α-λα Κώστας Χατζής).

Αν οι μέτοχοι ήταν έλληνες, δεν θα άλλαζαν πολλά. Τα κέρδη τους δεν θα τα μοιράζονταν με το λαουτζίκο.

Στέλιος Κ. είπε...

με μπερδευεις ομως, το που πηγαινουν τα κερδη μας ενδιαφερει τελικα ή η ανεργία ; επισης στα εργοστασια γενικοτερα δουλευουν επιχειρηματιες η λαος ο οποιος με τον μισθο του ενισχυει τον μαναβη τον μπακαλη τον φουρναρη τον ηλεκ και παει λεγοντας ;
αν δεν σε κουρασα εχω και τριτο. Τα κερδη τοσων χρονων οι "ελληνες" επιχειρηματιες που τα "επενδυσαν"; σε ευχαριστω για το βημα.

Yank_o είπε...

Όλα έχουν τη σημασία τους. Αλλά όπως έγραψα ήδη, "αν οι μέτοχοι ήταν έλληνες, δεν θα άλλαζαν πολλά". Δεν θα κουράζομαι να λέω για την προστιθέμενη αξία, μέχρι να καταλάβουν όλοι την αξία που έχει - πέρα από τα σύμβολα, τα φρου-φρου και τις ταμπέλες.

Ρένα Βουνάτ. είπε...

ειναι αληθεια και συμφωνω yank, ναι, η ελληνική οικονομία έχει ανάγκη την αύξηση της παραγωγικότητας αλλά και της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών βιομηχανιών και των ελληνικών προϊόντων. Αυτό όμως δεν το πετυχαίνει κανείς με το μποϊκοτάζ των προϊόντων που έρχονται από άλλες χώρες γενικά και αόριστα. Γιατί μπορεί π.χ. η ΑΜΣΤΕΛ και η ΗΕΙΝΕΚΕΝ να είναι Ολλανδικές μάρκες αλλά η βιομηχανία έχει προχωρήσει σε επενδύσεις και παραγωγή στην Ελλάδα. Από την άλλη, πολλά ελληνικά brandnames έχουν πωληθεί σε πολυεθνικές εταιρείες ή έχουν τα εργοστάσια παραγωγής τους εκτός Ελλάδας.
Όσοι με ευκολία καλούν τον κόσμο να καταναλώνει γενικώς και αορίστως ελληνικά αναψυκτικά, για παράδειγμα, καταδικάζουν σε κλείσιμο αμιγώς ελληνικές βιομηχανίες που δουλεύουν «φασόν» ξένα brandnames.

Yank_o είπε...

Ρένα,
Δεν μπορώ να συμφωνήσω περισσότερο!
Ευχαριστώ,
y.