2 Νοε 2011

Ε ντεμαγκογκέν αλλέ ω Κανν

Ο Ζολώτας, Θεός σχωρέσ' τον, είχε κάνει μερικές ομιλίες χρησιμοποιώντας εξ ολοκλήρου λέξεις με ελληνικές ρίζες. Χαρά στο κουράγιο που είχαν, και αυτός που τις συνέταξε και αυτοί που τον άκουγαν (που αμφιβάλλω αν θα τα καταλάβαιναν όλα).

Ο εν λόγω επιστήμονας, που διετέλεσε και "οικουμενικός" πρωθυπουργός το '89-'90, αποτέλεσε βέβαια μια μοναδική και αμίμητη περίπτωση. Χωρίς να έχω στο νου μου τα παραπάνω κατορθώματα, θυμάμαι ότι το '93 ή '94 είχα βρεθεί σε μια καλοκαιρινή συζήτηση με διεθνή παρέα, στην Καρλσρούη της Γερμανίας, σχετικά με την πρόσφατη ιστορία της Ελλάδας.

Προς το τέλος της κουβέντας, ένας γερμανός συνομιλητής μου με ρώτησε αν πίστευα ότι ο Παπανδρέου (ένας ήταν τότε "Ο" Παπανδρέου) υπήρξε καταστροφή για την Ελλάδα. Χρησιμοποίησε μάλιστα την ελληνογενή γερμανική λέξη, στη γλώσσα του: Katastrophe.

Παρόλο που ποτέ δεν συμπαθούσα τον ανδρεο-παπανδρεϊσμό, θεωρούσα απόλυτο και λίγο άδικο έναν τέτοιο χαρακτηρισμό. Προσπάθησα λοιπόν να απαντήσω με λιγότερο φορτισμένους όρους. Είπα ότι κατά τη γνώμη μου ο Ανδρέας ήταν Demagoge - δημαγωγός. 

Διαπίστωσα ότι δεν καταλάβαιναν όλοι οι γερμανόφωνοι συνομιλητές μου αυτή τη λέξη. Αφού βεβαιώθηκα ότι την είχα πει σωστά, την εξήγησα όπως μπορούσα.

Αυτή τη στιγμή δεν έχω ιδέα για το πώς θα εξελιχθεί η τρέχουσα πολύπλευρη κρίση και το αν ο νυν έλληνας πρωθυπουργός θα γραφτεί στην ιστορία με χρυσά, μελανά ή σκατουλί γράμματα. Ομολογώ όμως ότι, παρόλο που δεν είμαι προκατειλημμένος απέναντί του, οι δύο παραπάνω λέξεις, και κυρίως η καταστροφή, τριγυρίζουν συνέχεια στο μυαλό μου (και νομίζω όχι μόνο το δικό μου) τις τελευταίες μέρες. Ο Θεός να φυλάει.


Δεν υπάρχουν σχόλια: