6 Νοε 2014

Λίγο park, λίγο ride, όχι όμως park-&-ride

Η στάθμευση στην Κόρινθο ήταν αρκετά καυτό θέμα πριν λίγα χρόνια. Συνομιλώντας με όσους εκφράζονταν εναντίον της μετατροπής της κεντρικής πλατείας σε υπόγειο πάρκινγκ, τους είχα πει (κι είχα γράψει) για μια συχνή ένσταση που έχουμε εμείς οι συγκοινωνιολόγοι για τα γκαράζ σε κεντρικές περιοχές. Εδώ και πολλά χρόνια η στάθμευση στα κέντρα πόλεων θεωρείται δόκιμο να αποθαρρύνεται, για να μη φορτώνονται οι δρόμοι, τόσο απ' όσους ελπίζουν ότι θα βρουν θέση, όσο κι από εκείνους που παρκάρουν και ξεπαρκάρουν. Σωστότερη λύση είναι τα περιφερειακά πάρκινγκ, ώστε σε συνδυασμό με μια αξιόπιστη συγκοινωνία ο επισκέπτης και ο εργαζόμενος να προσελκύονται στα μέσα μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ). Αυτό το σύστημα διεθνώς λέγεται park-&-ride. Παρκάρω το αμάξι και ανεβαίνω στη συγκοινωνία.

Η Κόρινθος έχει park-&-ride (P&R), αλλά μόνο ως προς την Αθήνα (της οποίας αποτελεί μακρινό προάστιο), όχι ως προς το δικό της κέντρο. Ο χώρος μπροστά από το σταθμό του προαστιακού είναι ακριβώς μια τέτοια περίπτωση. Στη δική της "μικροκλίμακα" η Κόρινθος είναι βέβαιο ότι θα μπορούσε να έχει εφαρμόσει το δικό της P&R, με μικρά λεωφορεία που θα μετέφεραν τον κόσμο από 2-3 περιφερειακά parking προς το κέντρο της πόλης. Αντί να εξαντλούν οι οδηγοί την περιορισμένη κυκλοφοριακή ικανότητα της κεντρικής περιοχής, θα μπορούσαν να αφήνουν τα ΙΧ κάπου στο Κεραμιδάκι/Κανταρέ ή τον Άγιο Νικόλαο (ανάλογα με την περιοχή προέλευσης) και να παίρνουν το μίνιμπας που θα συνέδεε τους δύο χώρους στάθμευσης διερχόμενο από το κέντρο (ή: τους τρεις χώρους, αν έμπαινε στο παιχνίδι και το προαναφερθέν πάρκινγκ του σταθμού). Για όποιον θα ήθελε να παρκάρει πιο κεντρικά, θα υπήρχε το αντίστοιχο αντίτιμο, που μάλιστα θα μπορούσε να χρηματοδοτεί απευθείας το λεωφορειάκι.

Αυτό ήξερα ως P&R. Όμως πρόσφατα στην Ελλάδα μάθαμε ότι η ίδια ορολογία χρησιμοποιείται για διαφορετικά πράγματα. Μάλιστα, κατά σύμπτωση (;) οι δύο πόλεις εκατέρωθεν του Ισθμού της Κορίνθου ανακοίνωσαν τα τελευταία χρόνια ότι σχεδιάζουν να εγκαταστήσουν συστήματα "park and ride". Όταν το πρωτοείδα γραμμένο, τόσο για την Κόρινθο όσο και για το Λουτράκι, ένιωσα μια αγαλλίαση. Κοιτάζοντας από κοντά, όμως, καταλαβαίνει κανείς ότι οι δύο πόλεις μιλάνε για κάτι διαφορετικό, τόσο μεταξύ τους όσο και από τον ορισμό του P&R.

Το μεν Λουτράκι αναφέρεται σε σύστημα ενοικίασης ποδηλάτων. Παρκάρεις το αυτοκίνητο και καβαλάς ένα ποδήλατο. ΟΚ, park and ride, δεν θα τα χαλάσουμε εκεί, καλό είναι κι αυτό - αν βέβαια πρόκειται για κάτι εύχρηστο που να τυγχάνει της στοιχειώδους ορθής διαχείρισης, όχι σαν τα δημοτικά ποδήλατα της Κορίνθου που τα οικειοποιήθηκαν αναξιοπαθούντες και μη συντοπίτες.

Η δε Κόρινθος; Το πρόγραμμα των 300 περίπου χιλιάδων ευρώ που έχει εξαγγελθεί φέρει μεν αυτόν τον τίτλο ("park n ride") αλλά στην πραγματικότητα δείχνει να είναι ένα πρόγραμμα τηλεματικής και λοιπών ηλεκτρονικών εφαρμογών, με κύριο σκοπό την πληροφόρηση των χρηστών για τις θέσεις στάθμευσης και τα δρομολόγια των αστικών συγκοινωνιών. Σύμφωνα με τις δημόσια διαθέσιμες πληροφορίες, δεν υπεισέρχεται στη διαχείριση αυτών καθαυτών των υπηρεσιών στάθμευσης και συγκοινωνίας, ούτε φυσικά εξασφαλίζει χώρους, προσωπικό και οχήματα. Μπορεί - και ελπίζω - να αφήσει στην πόλη ένα τεχνολογικά άρτιο και λειτουργικό σύστημα πληροφόρησης, αλλά το ότι ασχολείται λιγάκι με το park(ing) και λιγάκι με το ride, δεν το καθιστά park-&-ride.

Πάει η αγαλλίαση.


3 σχόλια:

Auslaender είπε...

Όταν δεν υπάρχει κανένας έλεγχος της στάθμευσης στο κέντρο, τα πεζοδρόμια αφήνονται να γίνουν χώροι παρκαρίσματος και στους κεντρικούς δρόμους το διπλοπαρκάρισμα (ακόμα και δίπλα στα φανάρια!) είναι "νομιμοποιημένο", τέτοια συστήματα ενημέρωσης θέσεων είναι παντελώς άχρηστα. Εκτός και αν ενημερώνουν και για τη διαθεσιμότητα των παράνομων θέσεων, να έχουμε παγκόσμια πρωτιά να χαρεί ο δήμαρχος.


Auslaender είπε...

Α, και επειδή το ξέχασα πριν, ακόμα καλύτερη από την ηλεκτρονική ενημέρωση για τα δρομολόγια των αστικών συγκοινωνιών είναι η ύπαρξη τους.

Yank_o είπε...

Πάντως το link στην προκήρυξη του έργου περιλαμβάνει και αναφορά στην ανάπτυξη διαχειριστικής εφαρμογής που θα χρησιμοποιεί η δημοτική αστυνομία, με κέντρο ελέγχου και δημοτικούς αστυνομικούς με palmtop/PDA! http://www.korinthos.gr/LinkClick.aspx?fileticket=XIo3C818cco%3d&tabid=58
Η δημοτική αστυνομία φυσικά έχει καταργηθεί αλλά αυτό ξεπερνιέται :)