5 Δεκ 2011

Του κύκλου τα γυρίσματα

Είδα με τα μάτια μου σήμερα το πρωί αυτό που περιγράφεται στην τοπική ιστοσελίδα: Δύο σημαντικές διασταυρώσεις της Κορίνθου (Γ. Παπανδρέου με Πατρών και με Εθν. Αντιστάσεως) μετατρέπονται σε κυκλικές.

Πέρα από την "αλιευτική" παρομοίωση και τις εύλογες ανησυχίες για την ασφάλεια που προκαλεί το θέαμα της βέργας και του πλέγματος, δεν μπορώ παρά να επισημάνω ότι η κατασκευή κυκλικών κόμβων είναι μια κίνηση στη σωστή κατεύθυνση. Δεν ξέρω αν θα υιοθετηθεί παλιότερη πρόταση για τοποθέτηση γλυπτών-οροσήμων (μετά τους Πήγασο, Μεγαλέξανδρο και Διογένη, όλο και κάποιος χώρος θα βρεθεί για τη Λαΐδα, τον Παλαίμωνα ή το Σίσυφο). Από καθαρά κυκλοφοριακής πλευράς, πάντως, πέρα από τον προβληματισμό για το αν οι συγκεκριμένοι κόμβοι (λόγω περιορισμών χώρου και κίνησης πεζών και ποδηλάτων) είναι οι καταλληλότεροι για roundabouts, οφείλω να υπενθυμίσω μερικά βασικά στοιχεία (βλ. και φωτό) για να είναι επιτυχημένη η εφαρμογή του συγκεκριμένου είδους κυκλοφοριακής ρύθμισης:

(1) Όλοι οι εισερχόμενοι στον κόμβο πρέπει να έχουν STOP ή πινακίδα παραχώρησης προτεραιότητας (Ρ-1 ή "ανάποδο τρίγωνο"). Μόνο έτσι αποφεύγεται το "μπλοκάρισμα" του κόμβου. Παλιότερα, στον ελληνικό ΚΟΚ, ο κινούμενος εντός του κόμβου είχε προτεραιότητα. Αυτό δυστυχώς άλλαξε, διότι οι κυκλικοί κόμβοι ήταν απλά "κάτι το ωραίον" (δηλαδή παρτέρια) και δεν είχε γίνει αντιληπτή η κυκλοφοριακή τους σημασία - για να μην "μπερδεύεται" λοιπόν ο έλληνας οδηγός, η εκ δεξιών προτεραιότητα εφαρμόστηκε και εκεί: προτεραιότητα απέκτησε ο εισερχόμενος. Πού να δουλέψουν έτσι οι κυκλικοί κόμβοι; (Αφήνω στην άκρη την εκδοχή, που άκουσα κάποτε από σοβαρό άνθρωπο, ότι η εκ δεξιών προτεραιότητα εφαρμόστηκε ολοκληρωτικά, λόγω του "δεξιού κράτους" που δεν ήθελε πουθενά -ούτε καν στους δρόμους- να "βγαίνεις από τα αριστερά".)

(2) Μαζί με την παραχώρηση προτεραιότητας, ο εισερχόμενος πρέπει να ωθείται στο να μειώνει και την ταχύτητά του. Αυτό μεταξύ άλλων επιτυγχάνεται με τον κατάλληλο γεωμετρικό σχεδιασμό. Ακόμη και αν τα απέναντι σκέλη του κόμβου βρίσκονται σε τέλεια ευθυγράμμιση, τα κράσπεδα (των προσβάσεων και του ίδιου του κύκλου στη μέση) πρέπει να δίνουν τέτοια καμπύλωση, ώστε να αναγκάζουν τον οδηγό σε επιβράδυνση. Αυτή η λεπτομέρεια θέλει προσοχή, διότι αν - στο συγκεκριμένο κορινθιακό παράδειγμα - ο κατερχόμενος της Εθν. Αντιστάσεως ενθαρρύνεται να προχωρήσει "σούμπιτος" προς το κέντρο, χωρίς να τον φρενάρει τίποτε, τότε έχουμε κάνει μια (κυκλική) τρύπα στο νερό.




Δεν υπάρχουν σχόλια: